7 voordelen van Breathwork

voordelen-breathwork

Breathwork, of ademwerk, is de afgelopen tijd razend populair geworden. Maar wat is het nu precies en wat zijn wetenschappelijk bewezen voordelen van ademwerk?

Wat is Breathwork

Breathwork, of ademwerk, is elke vorm van oefening waarbij we bewust onze ademhaling gedurende een bepaalde periode manipuleren om een bepaald gewenst effect te bereiken. Het is geen meditatie of yoga, maar dit kunnen wel onderdelen zijn van een sessie.   Breathwork vindt zijn oorsprong in oude rituelen. Met name vanuit Pranayama (= letterlijk vertaald vanuit het Sanskriet ‘de ademhaling beheersen’), wat je misschien al eens ervaren hebt in een yogales. Pranayama kent meer dan 50 technieken om de ademhaling te beheersen, elk bedoeld voor een specifiek doel. Ademwerkoefeningen manipuleren dus de ademhaling door verschillende patronen, lengtes en herhalingen van inademing, uitademing en retentie (het inhouden van je adem).

De voordelen van Breathwork

Er wordt natuurlijk nog heel veel onderzoek gedaan naar de voordelen van Breathwork. En onderzoeken zullen elkaar natuurlijk ook gaan tegenspreken. Dat is hoe wetenschap werkt. Maar dit is wat we tot zover weten:

1. Het versterkt je concentratie en mentale gezondheid

De buikademhaling verbetert je concentratie en vermindert stress (onderzoek NIH2017). Het is ook wetenschappelijk bewezen dat het negatieve zelfbeïnvloeding vermindert. Dus hallo productiviteit en daaag negatieve self-talk!

2. Het kan onbewuste blokkades oplossen

Tijdens ademsessies zie ik vaak emoties in mensen naar boven komen, waarvan ze zich helemaal niet bewust waren. Deze emoties zetten zich vast in een lichaam en de adem kan helpen om deze emoties los te laten. Welke gevoelens mensen ook tijdens sessies ervaren, na een sessie voelen ze zich altijd lichter. 

3. Breatwork geeft je een gelukkig gevoel

Tijdens mijn eerste ademwerk sessie ooit, werd ik overvallen door een overweldigend gelukkig gevoel. Dit terwijl ik echt nul verwachting had van deze sessie. Mijn gevoel valt te verklaren. Het blijkt dat goed ademhalen effect heeft op  onze genotsneurotransmitters zoals, dopamine en serotonine. Dit is waarom veel mensen hun gemoedstoestand voelen verbeteren als ze regelmatig ademwerk doen.

4. Je bouwt er veerkracht mee op

Een snelle ademhaling, brengt je cortisolaanmaak op gang. Ons vecht- of vluchthormoon. Van een chronisch hoog cortisolgehalte of een afvlakkend cortisolgehalte weten we dat ze ongezond zijn, maar tijdelijke pieken in cortisol (zoals tijdens het sporten) zijn juist heel gezond. Vergelijk het met het heffen van gewichten. Dit is een weerstandstraining voor je spieren. Zo is intensief ademwerk een weerstandstraining voor verschillende lichaamssystemen (immuunsysteem, ademhalingssyteem etc.). Het zorgt voor kleine stressfactoren in deze verschillende lichaamssystemen, waardoor je lichaam in de loop van de tijd op deze vlakken sterker wordt.

5. Het brengt je in contact met je intuïtie

Van je hoofd naar je hart. Dat is wat ademwerk ook brengt! Daar waar mediteren er nog weleens voor zorgt dat je je juist bewust bent van je gedachten, zorgt ademwerk er juist voor dat al je aandacht gefocust is op je ademhaling. Hierdoor is er geen ruimte meer voor die gedachten en hoef je er ook niet mee te dealen. Breathwork brengt je wel terug naar je gevoel en emoties en dus dichterbij jezelf en je intuïtie. 

6. Het versterkt je immuunsysteem en vermindert ontstekingen

Vooral een snelle ademhaling stimuleert het immuunsysteem en vermindert onze ontstekingsreacties. Waarom dit belangrijk is? Omdat tegenwoordig veel mensen onbewust chronische ontstekingen ontwikkelen, die weer een voedingsbodem zijn voor anderen ziekten. Het verminderen van ontstekingen is dus belangrijk voor je hele gezondheid!

7. Ademwerk alkaliseert je bloed

De meeste fysiologische voordelen van ademwerk, komt eigenlijk door dit voordeel! Tijdens een snelle ademhaling, ademen we meer zuurstof en meer CO2 uit dan normaal. Dit verhoogt uiteindelijk de pH van ons bloed naar een meer basische (alkaline) pH. Daarnaast komen we in een tijdelijke toestand die ‘respiratoire alkalose’ genoemd wordt. Dit gaat uiteindelijk ‘respiratoire acidose’ tegen, wat weer gevoelens van slaperigheid, verwarring en hoofdpijn kan opwekken.

Zo, nu ben op de hoogte van een aantal voordelen van Breathwork. Zijn dit alle voordelen? Nee, zeker niet! ik krijg nog veel meer voordelen en positieve ervaringen mee van mijn klanten. Wil jij hier meer over weten? Neem dan contact met mij op door je vragen te mailen of nog beter: ervaar het zelf door een ademwerksessie te plannen! Heb jij behoefte aan ademhalingsoefeningen bij angst? Lees dan zeker even het blog dat ik hierover heb geschreven.